- Knep & Knåp -
Köpkorgens innehåll
...är tom
 
Logga in

Skapa ett konto


Varukorg

Kassa

ProblemBoden Webbshop » Knep & knåp – vad är det?
Kategorier
::  NYHETER
::  ERBJUDANDEN
::  För barn under 7 år
::  Gåvotips->
::  Metallpussel->
::  Träpussel->
::  Glaspussel->
::  Plastpussel->
::  Vinflasklås
::  Pussel
::  Tillverkare->
::  Uppfinnare / Designers->
::  Made in Finland->
::  Brädspel / Sällskapsspel
::  Twisting Puzzles->
::  Puzzle Design Tävling
::  Samlarobjekt
::  Böcker
::  IPP
::  Övrigt->
::  Avslutade produkter
Sök

 

Avancerad sökning
Information

Hem
Beställningsinfo
Företagsinfo
Om knep & knåp
Återförsäljare
Skolor
Kontakta oss

06-317 7777




Knep & knåp – vad är det?

Mekaniska pussel, så kallade knep & knåp, har länge underhållit människor runtom i världen, långt innan det fanns TV och Internet.

Pusslens avsikt är att utveckla och ibland även testa problemlösarens slutledningsförmåga och tålamod. De flesta mekaniska pussel, som även kan kallas knep och knåp eller problemlösningsprylar, kan hållas i handen och de innehåller något slags problem. Problemet kan ofta beskrivas enkelt: föremålet bör lossas eller sättas ihop, öppnas eller stängas, en del ska lösgöras eller sättas fast igen. En del av problemen kan vara tidkrävande för problemlösaren. Mest fascinerande är de pussel som löser sig snabbt efter en rimlig tids funderande eller försökande. Alla kan lösa pussel, men en mästare blir man med hjälp av övning och entusiasm.

Man känner till mekaniska pussel på flera håll i världen. Ofta har samma typer av uppgifter utvecklats på flera håll i världen helt oberoende av varandra. I Finland känner man till djävulsknutar och fånglås, men de är lika kända på andra håll i världen. Korsord eller traditionella läggpussel är exempel på pussel som alla känner till, på senare tid har sudoku och dylika spel blivit väldigt populära.

Källa: Matti Linkola, Jerry Slocum

Klassificering av knep & knåp


1. Bygga ihop – Uppgiften är att bygga ihop pusslet

1.1 Tvådimensionella (Tangram, bokstaven T, Pusslet)

1.2 Tredimensionella (Somacheck, Block by Block)

1.3 Blandade hopbyggbara

1.4 Tändsticksproblem (Tändsticksproblem online)

2. Ta isär – Uppgiften är att ta isär eller öppna pusslet

2.1 Tricklådor (Ko-yosegi, Karakuri)

2.2 Lönnfack (mynthållare)

2.3 Tricklås & nycklar (Number trick lock)

2.4 Trick tändsticksaskar

2.5 Trick knivar

3. Självlåsande pussel – Uppgiften är att ta isär och montera ihop pusslet

3.1 Skulpturella (djur, objekt)

3.2 Geometriska (Kotten, Cube Vinco)

3.3 Tredimensionella pussel (Globe Ball)

3.4 Knutar (Djävulsknuten, Timonens knut)

3.5 Nyckelringspussel (3D Hjärta)

3.6 Blandade självlåsande

4. Ta loss – Uppgiften är att ta loss någonting från pusslet

4.1 Gjutet stål eller plåtpussel (Helix)

4.2 Järntrådspussel (Fånglåset)

4.3 Snörpussel (Puzzle M)

4.4 Blandade ta loss pussel

5. Systematiska pussel – Uppgiften är att flytta delarna till ett mål

5.1 Solitaire (Solitaire, Hoppers)

5.2 Tvåvägsspel (Loppan, Stigen)

5.3 Glidspel (Femtonspelet, Twisting Rings)

5.4 Roterande (Rubiks kub)

5.5 Labyrintspel (Amaze)

5.6 Blandade systematiska spel (Tornet i Hanoi)

5.7 Labyrinter för människor

6. Fingerfärdighetsspel

6.1 Släng upp och ta emot

6.2 Kullabyrinter (MaxiLaby)

6.3 Labyrintfingerfärdighetsspel

6.4 Blandade fingerfärdighetsspel

7. Knep & knåp kärl (knep & knåp muggar osv.)

8. Försvinnande pussel (Get off the Earth, The Lost Man, Teddy and the Lion, optiska illusioner)

9. Vikbara pussel (The fifth pig)

10. Omöjliga föremål – Uppgiften är att förklara hur pusslet är gjort (Rattleback, De envisa sköldpaddorna)

Källa: Jerry Slocum

Knep & knåp i Finland


Fånglåset (också känt som siperianlukko, chinese rings, 9 rings) är ett av de äldsta kända pusslen i världen (det första kända fånglåset är från år 1785). I Finland upptäckte man tidigt denna typ av problemlösningsspel, bl.a. hittar man fem olika fånglås på Finlands nationalmuseum, det äldsta av dem (ett 7-ringars fånglås) är registrerat så tidigt som 1886.

En annan klassiker är olika slags tredimensionella knutar. Denna typ av problem består av olika trädelar som skall byggas samman till en knut. En 6-bitars knut skänktes till Satakunnan museo i Björneborg redan 1915. Också Finlands nationalmuseum kan visa upp en samling knutar, av vilka en är registrerad 1917.

Tangram är en kinesisk klassiker som innehåller 7 pusselbitar. Av dessa 7 bitar kan man bygga ett oändligt antal figurer och mönster. Kolumbi ägg är ett Tangram pussel i 9 delar, gjort i Grankulla 1915-1925.

Tidningen Suomen kuvalehti (1926-) hade en “ajanvietesivu” (tidsfördrivssida) för barn och unga där man visade hur man kunde göra sina egna knep och knåp.

Under kriget (1943) fanns det ett 64-sidigt häfte “Jokamiehen Ajanviete-pelikirja” (Var mans tidsfördrivsbok), som innehöll instruktioner för 50 olika knep och knåp.

Källa: Hannu Manner ”The Finnish Puzzle Story”

Länkar


Jerry Slocum - En av världens mest erkända "problemlösare"

James Dalgety - Världens största problemlösningsspelsamling

Matti Linkola - Finlands största problemlösningsspelsamling

Fortsätt